Eliittijahti
SUURRIISTAJAHTIKERTOMUS
Suoritimme hirvijahdin tiimellyksessä normaalia operatiivista jälkienetsintää alennetussa valmiudessa. Eli siis tuota tyypillistä jahdin pohjustelua, jossa osa suorittaa ajoneuvopartiointia ja vain auditoidut träkkerit ovat jalkautuneena, kaikilla on normaali taktinen varustus mukana ja pää- ja lopetusaseet lataamattomina.
Kuljin etenemisnopeudella hieman jäässä olevaa ajouraa tukkipinojen vierellä. Silmäni pysähtyi välittömästi uralla oleviin jälkiin ja kumarruin tutkimaan niitä lähempää.
Sen verran on tullut Avaraa luontoa ja Discovery channelia katseltua, että tiesin välittömästi mistä on kyse. Ilmoitin taktiseen jahtipuhelimeeni:
"Jahtipisteessä 88236 jäljet, suunta 270, Uros 8.8tk-9.0tk, operatiivinen. Ehdotan ritsamiesten evakuointia ja siirtymistä virve-taajudelle. Loppu"
"Suomeksihan" tämä tarkoittaa karttapistettä (jahdin tässä vaiheessa pitää antaa analogisena metsästyskarttapisteenä, koska digitaalisia jahdinseurantajärjestelmiä ei ole vielä aktivoitu). 270 on ihan perinteinen kompassisuunta johon otus kulkee. Jäljen pyöreästä muodosta näkee heti kyseessä olevan uros, naaraan jälki on soikeampi. Painauman syvyydestä ja jäljen halkaisijasta voi päätellä otuksen painoksi 8800-9000 kiloa. Operatiivinen tarkoittaa jäljen neljää tuntia tuoreemmaksi. Ritsamiesten evakuointi tarkoittaa alle 9mm "metsästysaseen" omistajien siirtoa turvaan ja virvetaajuus suljettua operaatiotaajuutta.
Päällikön vastaus tuli lähes viiveettä:
"Roger, odottakaa ohjeitani tällä taajuudella"
Ja kahdenkymmenen sekunnin kuluttua:
"Ritsamiesten kokoontuminen komentopassissa, ritsamiehet siirtyvät autokolonna-ajona turvaan metsästysmajalle. Kolonnan turvahenkilöiksi lähtevät 1. Ryhmän johtaja (458win mag) ja varajohtaja (375H&H). Kunnon aseilla varustautuneet aktivoikaa digitaaliset jahdinseurantajärjestelmät ja siirtykää virvetaajuudelle. Päällikkö operoi varmuuden vuoksi seuraavat 30min sekä normaalilla jahtikanavalla ja virvetaajuudella monitaajuustoiminnolla ja jatkaa tämän jälkeen vain virvetaajudella. Odottakaa ohjeitani."
Tiesin jo mitä tuleman pitää. Tiesin kavereiden aktivoivan GARMIN ambush-point paikantimensa ja itse aktivoin GARMIN estimate-trek paikantimeni. Omaan paikantimeeni oli syötetty yli kolmensadan maaeläinlajin profiilit. Jäljitysvaiheessa se poimii reittipisteitä muistiin ja estimoi yli 50 000 toimintamallin pohjalta, mihin suuntaan elikko on todennäköisesti mennyt.
Onneksi meillä oli porukka sen verran valistunutta, että aika monella oli jo erittäin järeä saksalainen siirtomaakaliiberi käytössä ja pärjäsimme oikeastaan kaikissa suomalaisen hirvijahdin yllättävissä käänteissä. Passimiehiä jäi siis riittävästi, kun ritsamiehet oli viety turvaan metsästysmajalle.
Puhelin särähti taas:
"Jokaisen paikantimeen on lähetty passipaikkanne koordinaatit. Välitön siirtyminen ja kuittaus jokaiselta kun olette perillä. Träkker valmistautuu ja lähtee liikkeelle käskystäni"
Edessä olivat tuttuakin tutummat rituaalit. Ne alkoivat aina pääaseen kuntoon laittamisella. Kaivoin taktisten hirviliivieni taskusta solideja (SAKO Solidehead, maksimaalisella elektrolyyttikuparoinnilla olevat rautavaipat molybdeenisulfidipinnoituksella) sisältävän lippaan ja löin sen normaali lippaan tilalle kuusisulkuolkaisella lukolla varustetun Tikan lukkorunkoon ja vedin panoksen pesään. Maksimipaineilla aseeni antoi näillä panoksilla noin 1000m/s lähdöt 17.9g luodille. Siirsin toisen solidilippaan vasemmanpuolen lipastaskusta oikeanpuoleiseen lipastaskuun. Meillä aika monet käyttävät jahdissa lopetuspistoolina/back up aseena noita 9mm itse lataavia. Itselläni oli edelleen 357maximum revolveri UNCLE MIKE'S taktisessa kotelossa. Vedin aseen esiin ja pudotin HKS pikalataajasta 5kpl LAPUAn Tera 180gr luoteja kammioihin. Umpikuparisiin Lapuan Teroihin oli vedetty hehkutuksen jälkeen vielä viimeinen muokkausvaihe, jolloin luodista saatiin ns. pintakova --> läpäisy on maksimaalinen. Laskin iskurin tyhjän kammion kohdalle.
Kokeilin liivieni vasemmalla puolella kahva alaspäin roikkuvan TANTO White Hunter taktisen nylky/back upveitsen friction locking systeemin toimivuutta. Tämän jälkeen siirsin jäljityksessä olevaa eläintä vastaavan taktisen NEWFIRE kaatomerkkisavun repusta liivien lenkkiin.
Hämärä painoi jo osittain päälle ja tiesin että jäljitysnopeuteni pitäisi olla valon vielä riittäessä noin 6min/km. Nakkasin repun tukkipinon päälle kulkua hidastamasta, taktisissa hirviliiveissä oli kuitenkin varusteet, joilla pärjäisi tarvittaessa yli 4vrk metsässä. Kiristin hyppykenkieni nauhat ja vedin kenkien päälle ääntä vaimentavat DUPONT syntetic mohair -päälliset. Kiristin taktisten kevlar polvisuojieni velcro-nauhat. Tiesin, että hämärä saattaisi yllättää. Tämä ei juurikaan passimiehiä haittaisi, koska kaikilla on ZEISS kiikarit 72mm etulinssillä ja valoristikolla. Jäljitystä tuo pimeys kuitenkin hieman haittaa, tästä syystä puhdistaessani taktisia suojalasejani aktivoin tsekkimielessä niiden IR-valaisutoiminnon ja virtaa näytti akuissa olevan yli 80%.
GARMIN estimate-trek paikantimeni piippaili tasaisesti kun paikoitusnäyttöön alkoi ilmestyä aktivoituneita passipaikkoja. Päällikkö oli valinnut paikat hyvin, koska ajossa oli liki yhdeksän tonnin painoinen otus, oli suopaikkoja turha passittaa. Se tulisi kuitenkin jotain kovan maan kannaksista. Kolonnan turvamiehetkin olivat palanneet passiin ja viimeisen ollessa paikoillaan kuuluikin jo taktisista korvakuulokkeistani päällikön ääni:
"Passi valmis, jäljitys voi alkaa. Aktivoi paikantimesi".
Aktivoin taktisissa hirviliiveissäni olevan paikantimen, jotta kaikki passittajat näkisivät missä etenen. Lähdin etenemään kevyttä juoksua. Taktiset varusteeni olivat täysin äänettömät ja istuivat päällä kuin valettuna. Alkuinnostuksen vallassa etenin jäljillä ensimmäiset neljä kilometriä alle kahteenkymmeneen minuuttiin. Tässä vaiheessa GARMIN estimate-trek pystyi jo estimoimaan otuksen liikkeitä, aina kun estimointiluotettavuustaso oli yli 90% poikkesin jäljiltä ja suunnistin suoraan estimoituun pisteeseen. Alle tunnin kuluttua tiesin otuksen olevan jo jalkeilla ja liikkeellä.
Jahdin tuloksesta ei sen enempää, koska jahtipäälliköllämme ja alueen hirviyhteislupapäälliköllä on jotain "paperihommia".
Ps. Tietääkö kukaan mistä saisi halvalla Toyota Hiluxiin uuden kytkimen ja takajouset, lahtivajalle kymmenen tonnin ketjutaljan ja onko itä-suomessa jäädyttämöä, joka pystyy käsittelemään isompia lihamääriä kerralla…
Kyselee
Eliittimetsästäjä
Tämä sivusto on rakennettu Kennel.fi -kotisivujärjestelmällä.